Laatste human factors en ergonomie nieuws

Het inrichten en financieren van een thuiswerkplek kunnen een behoorlijke uitdaging zijn. Speciaal voor Arbeidsveiligheid van Kerckebosch heb ik een artikel geschreven en een tool gemaakt om op vlotte wijze tot een gedegen thuiswerkplek te komen. De tool: https://www.arbeidsveiligheid.net/tools/checklist-thuiswerken-zakelijk-financieel-goed-geregeld Het artikel : https://www.arbeidsveiligheid.net/veiligheidsartikelen/zo-richt-je-thuis-de-werkplek   Read More
Steeds meer mensen werken niet meer puur op kantoor. Thuis werken wordt steeds populairder. maar ook wordt er meer op andere plaatsen gewerkt. De arbowet heeft zich hierop aangepast. Werk je meer dan twee uur achtereen op een andere werkplek dan moet deze werkplek voldoende zijn ingericht om klachten te Read More
Eindelijk is de verbeterde checklist voor beeldschermwerk er. TNO biedt de nieuwe checklist aan om zo meer aan te sluiten bij het huidige gebruik op kantoor. Naast het inventariseren van de stoel, het beeldscherm en andere werkplek items op kantoor wordt er dieper in gegaan op de nieuwe risico's op Read More
Nachtarbeid kan nu veiliger door het gebruik van lichtbehandeling. Werken in de nachtelijke uren kan veiliger als werknemers een specifieke behandeling met licht krijgen. De Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisatie NASA had de primeur met deze behandeling. Inmiddels wordt deze ook toegepast in de offshore. Wie tijdens de nacht werkt, ondervindt Read More
Misschien is het een open deur maar design heeft wel degelijk invloed op het gedrag, waaronder veilig gedrag van de mens. Het inrichten van de omgeving beïnvloed voor een belangrijk deel ons handelen. Niet alleen veilig gedrag, maar design heeft ook invloed op onze welzijn, gezondheid en productie van uw Read More
  • Checklist Thuiswerken zakelijk & financieel goed geregeld
  • Nieuw artikel thuiswerkplek inrichten
  • Verbeterde checklist voor kantoorwerk
  • Nachtarbeid nu veiliger met de Night fit methode
  • Design en veilig gedrag

Balans in beweging en werk

Leefstijl is een belangrijke oorzaak voor gezondheidsproblemen. Een goede gezondheid is een vereiste voor langer doorwerken. Want gezondheidsproblemen zijn de belangrijkste reden om eerder te stoppen met werken. Daarnaast merkt u al op korte termijn dat de verzuimduur toeneemt met de leeftijd en de mate van gezondheid.

Waarom investeren in een gezonde leefstijl?

De gemiddelde medewerker heeft een ongezonde leefstijl.* (TNO)

  • Wist u dat 50%van uw medewerkers te weinig beweegt?
  • Wist u dat 10% burn-out klachten heeft?
  • Wist u dat 50% te zwaar is?
  • Wist u dat 58% werkt in een te hoog tempo op zijn werk?
  • Wist u dat 25% te veel rookt?
  • Wist u dat 21% te veel drinkt?

Waarvan u als werkgever 3 punten prima met uw medewerker kan aanpakken.


Help uw medewerker op de werkvloer


U kunt minimaal 24% invloed hebben op de leefstijl van uw medewerker (vanuit gaande van een 40-urige werkweek). Mocht u besluiten te investeren in sport na werk en inschrijven voor evenementen zoals de RUN in Winschoten, dan is uw invloed vele malen groter. Snelste winst kunt u halen in de functies aan te bieden met voldoende beweging. Hoe? Heel simpel: pas de 30 –2 regel toe (zie onder).

30 minuten zitten of staan? 2 minuten lopen

Zij gingen u voor

Grote bedrijven hebben al leuke initiatieven genomen om het werk meer in beweging te brengen. Zo heeft Volkswagen in Duitsland als voorloper een sportschool in de werkhal laten bouwen waar medewerkers hun werk met fitness kunnen afwisselen.
Zo kan er al op veel kantoren staand gewerkt worden met de sta-zittafels. Maar ook oplossingen zoals op de hometrainer vergaderen (resultaat korter vergaderen en sneller tot oplossing komen) en trainen voor bepaalde evenementen zijn uitstekende voorbeelden als het werk zelf niet bewegelijker kan worden gemaakt.
 

TIPS TEGEN EENZIJDIG WERK

Onderbreek het langdurig zitten, staan of lopen na 30 minuten met minimaal 2 minuten staan, lopen of zitten.

  1.  Verlaat de werkplek om te gaan lunchen
  2.  Neem de trap in plaats van de lift
  3.  Loop naar een collega toe om hem/haar te spreken
  4.  Verlaat de werkplek voor een koffie- of theepauze
  5.  van werkplek wisselen tijdens een werkdag
  6.  Verlaat de werkplek als een collega langskomt om te overleggen
  7.  Maak een buitenwandeling tijdens de lunch
  8.  Maak een buitenwandeling tijdens een bilateraal overleg
  9.  Ga staand vergaderen of overleggen
  10.  Wissel werk af met een kort spelletje zoals dart of tafeltennis
  11. Wissel de ene taak af met een andere taak die verschilt in houding en beweging.

Van nature kiezen we vaak voor opstapelen van taken waardoor we te lang in één houding of beweging bezig zijn.

Bijzondere oplossing


Bewegen is niet alleen gezond of leuk. Het zorgt voor meer teambuilding en schept een band. Zo heeft een bedrijf bestaande uit een paar stoere monteurs die lang in één houding moeten werken hun dagelijkse buik kwartiertje. Ze spreken met elkaar af om het werk ‘s ochtends en ‘s middags af te wisselen met een moment buikspieroefeningen. Dit is dan voor een bedrijfssfeer met stoere mannen. Die niet schuwen voor een wedstrijdje. Laat u inspireren door uw medewerkers. Wat doen ze graag met betrekking tot bewegen, wat past bij uw bedrijf en werksfeer?
 

Nieuws